Arthrose

Arthrose Meer bewegen met minder moeite. Uw gewrichten voelen stijf aan. Als u wilt bewegen doet dat pijn. En u heeft moeite met lopen. Dit kan wijzen op artrose, de meest voorkomende gewrichtsaandoening, ook wel ... lees verder over Arthrose

Bursitis

In het lichaam zitten op diverse plaatsen slijmbeurzen (bursa) die ervoor zorgen dat botten, spieren en pezen soepel langs elkaar heen kunnen bewegen en niet tegen elkaar aan schuren. Ook zorgen deze bursa ervoor dat uitstekende botstukken (zoals ... lees verder over Bursitis

CANS

Wat is RSI of CANS Zoek op internet wat RSI is en je vindt 1001 verschillende beschrijvingen. Bovendien bestaan er nationaal en internationaal nog vele andere termen voor dezelfde groep aandoeningen, zoals ... lees verder over CANS

Claudicatio intermittens

claudicatio intermittens Blijf niet met klachten rondlopen. Na een stukje lopen komt pijn, kramp of vermoeidheid in uw been opzetten. Steeds moet u even stilstaan om de pijn te laten zakken. Dat kan wijzen op ... lees verder over Claudicatio intermittens

complex regionaal pijnsyndroom

COPD

COPD Klachten beperken en leren omgaan met COPD. Als u zich inspant en dat leidt tot benauwdheid en hoestbuien, is het begrijpelijk dat u lichamelijke activiteiten liever mijdt. Maar als u chronische bronchitis of longemfyseem heeft, ... lees verder over COPD

CRPS-1

Complex Regionaal Pijn Syndroom type 1 (CRPS-1), beter bekend als posttraumatische dystrofie, is sinds 2000 de internationale benaming voor een moeilijk te doorgronden aandoening. Het is een ziektebeeld waarvan vele aspecten nog ... lees verder over CRPS-1

CVA

CVA Een ongelukje in een bloedvat in de hersenen met grote gevolgen. Dat is een beroerte. Elk jaar overkomt het ongeveer 30.000 Nederlanders. Een beroerte is in ons land de belangrijkste oorzaak van invaliditeit.De gevolgen ... lees verder over CVA

Dystrofie

Synoniemen: Complex (ook wel Chronisch) Regionaal Pijn Syndroom (CRPS), Postraumatische Dystrofie (PD), Sudeckse Dystrofie (ook wel Atrofie), Sympathische Reflex Dystrofie, Reflex Sympathetic Dystrophy (RSD). Het syndroom kan ook omschreven ... lees verder over Dystrofie

Etalagebenen

Etalagebenen Blijf niet met klachten rondlopen. Na een stukje lopen komt pijn, kramp of vermoeidheid in uw been opzetten. Steeds moet u even stilstaan om de pijn te laten zakken. Dat kan wijzen op claudicatio ... lees verder over Etalagebenen

Jicht

Botten van de voet. Jicht is een gewrichtsontsteking. Bij jicht is het gewricht rood, gezwollen, warm en pijnlijk. Ook bewegen is erg pijnlijk. De ontsteking is heftig en komt meestal plotseling opzetten. Meestal zit jicht in de grote teen, ... lees verder over Jicht

Neuralgie

Onder een neuralgie verstaat men een prikkelingsverschijnsel gepaard gaande met pijn van een perifere sensibele zenuw. Het is meestal een heftige pijn, die dikwijls aanvalsgewijs voorkomt in het verloop van een of meer zenuwen, waarbij geen ... lees verder over Neuralgie

Osteoporose

Osteoporose is een syndroom dat de dichtheid van botten beïnvloedt, waardoor deze brozer worden en makkelijk breken. Het belangrijkste mineraal waar het bot uit opgebouwd is bestaat uit een verbinding van calcium en fosfaat. Osteoporose wordt ... lees verder over Osteoporose

Parkinson

Parkinson Met de gevolgen van de ziekte van Parkinson wordt u elke dag geconfronteerd. Voornamelijk omdat uw motoriek is verstoord. Bekende klachten zijn het beven (tremoren), de spierstijfheid waardoor het moeilijk ... lees verder over Parkinson

Posttraumatische dystrofie

Posttraumatische dystrofie (PD) is een ziektebeeld dat kan onstaan na een operatie of letsel aan een van de ledematen of andere gewrichten. De belangrijkste klacht is pijn, waarvan de ernst meestal niet past bij de ernst van het letsel of de ... lees verder over Posttraumatische dystrofie

Raynaudís syndroom of fenomeen

Het Raynaud’s syndroom is een aandoening waarbij aanvalsgewijs de doorbloeding naar bepaalde delen van het lichaam (zoals de vingers, tenen, oren en puntje van de neus) niet goed is met als gevolg dat deze verdoofd en koud aanvoelen. Ook een ... lees verder over Raynaudís syndroom of fenomeen

Reuma

Reumatoïde artritis of R.A. is een ontsteking van het synovium in gewrichten, die bij 1 à 2 % van de bevolking voorkomt. Regelmatig zijn ook peesscheden en slijmbeurzen bij het ontstekingsproces betrokken. De term reuma omvat in de ... lees verder over Reuma

RSI

Wat is RSI Zoek op internet wat RSI is en je vindt 1001 verschillende beschrijvingen. Bovendien bestaan er nationaal en internationaal nog vele andere termen voor dezelfde groep aandoeningen, zoals Arbeidsgebonden Klachten ... lees verder over RSI

Slijmbeursonstekeing

In het lichaam zitten op diverse plaatsen slijmbeurzen (bursa) die ervoor zorgen dat botten, spieren en pezen soepel langs elkaar heen kunnen bewegen en niet tegen elkaar aan schuren. Ook zorgen deze bursa ervoor dat uitstekende botstukken (zoals ... lees verder over Slijmbeursonstekeing