Wervelkolom

Bechterew

De ziekte van Bechterew is een reumatologische aandoening die gekenmerkt wordt door ontstekingen aan de gewrichten tussen het heiligbeen en het bekken, de zogenaamde ‘SI-gewrichten’, en ontstekingen van de gewrichten tussen de wervels. Als ... lees verder over Bechterew

Bekkeninstabiliteit

Bekkeninstabiliteit     Bekkeninstabiliteit is een combinatie van pijn en bewegingsproblemen van het bekken. Bekkeninstabiliteit komt voor bij één tot negen procent van de zwangere vrouwen. ... lees verder over Bekkeninstabiliteit

Cauda Equina Syndroom

Het cauda equina syndroom is een zeer zeldzame aandoening waarbij de paardenstaartachtige zenuwbundel onder in de rug (cauda equina = paardenstaart) beklemd raakt. Verschijnselen van een cauda equina syndroom zijn pijn laag in de rug, uitstralende ... lees verder over Cauda Equina Syndroom

Cervicale hernia

Hernia betekent letterlijk breuk of uitpuiling. Bij een cervicale hernia is er sprake van een uitpuilende tussenwervelschijf tussen twee nekwervels. Een nekhernia kan verschillende klachten geven: hoofdpijn, pijn in het nek-, en ... lees verder over Cervicale hernia

Dwarslaesie

Een dwarslaesie, in het dagelijks taalgebruik ook wel ‘gebroken nek’ of ‘gebroken rug’ genoemd, is een beschadiging van het ruggenmerg. Door deze beschadiging is het lichaam vanaf de plaats van de beschadiging naar beneden toe ... lees verder over Dwarslaesie

Hernia

Hernia betekent letterlijk ‘breuk’ of uitpuiling. Dat betekent in dit geval dat er een tussenwervelschijf uitpuilt buiten de normale tussenwervelschijfruimte, meestal onder in de rug. Een hernia in de rug wordt ook wel Hernia Nuclei ... lees verder over Hernia

HNP Operatie

Hernia operatie Extra aandacht voor uw houding. Uw hernia-operatie is achter de rug. En natuurlijk wilt u het alledaagse leven weer snel oppakken. Al hoeven we u niet uit te leggen dat het tijd kost om volledig van de ingreep ... lees verder over HNP Operatie

Ingezakte wervel Osteoporose

Een ingezakte wervel is, zoals de naam al aangeeft, een wervel die door zwakte ingedrukt is en niet meer de normale hoogte heeft. De oorzaak is vrijwel altijd osteoporose (botontkalking). Na een lichte belasting kan een wervel bij ... lees verder over Ingezakte wervel Osteoporose

Rugklachten: lage rugpijn, spit en lumbago

Rugklachten: lage rugpijn, spit en lumbago Pijn in de rug, iedereen heeft er wel eens last van. Lage rugpijn, ook wel spit of lumbago genoemd, is pijn in het gebied tussen de onderste ribben en de billen. De pijn kan erg hevig zijn, ... lees verder over Rugklachten: lage rugpijn, spit en lumbago

Scoliose

Wat is het? Scoliose is een versterkte verkromming van de wervelkolom naar links of rechts, oftewel een ‘kromme rug’. Daarbij kan ook een draaiing van de ruggengraat om haar as optreden. Ter hoogte van de borst kan dit een bolling ... lees verder over Scoliose

Spondylolisthesis

Spondylolisthesis is een verschoven wervel. Een wervel in de onderrug schuift hierbij over een lager gelegen wervel. Een verschoven wervel hoeft niet altijd klachten te veroorzaken, er zijn mensen die er jaren probleemloos mee rondlopen. Maar ... lees verder over Spondylolisthesis

Wervelkanaalstenose

Wervelkanaalstenose is een vernauwing van het wervelkanaal, meestal ter hoogte van de lendenwervels. Deze aandoening komt tamelijk veel bij oudere mensen voor. Mensen met deze aandoening hebben last van pijn laag in de rug en uitstraling van de pijn ... lees verder over Wervelkanaalstenose