Knie

Bakerse Cyste

Kniekuil cysten (Baker cysten) Een kniekuil cyste is een zwelling in de knieholte. Vaak is er hierbij sprake van een langer bestaande zwelling (hydrops) van het kniegewricht. Deze zwelling veroorzaakt een strak gevoel in de ... lees verder over Bakerse Cyste

Bursitis praepatellaris en infrapatellaris

Bursitis praepatellaris of infrapatellaris is een ontsteking van één van de slijmbeurzen die voor (prae) of onder (infra)de knieschijf zit (bursa = slijmbeurs en patella = knieschijf). In het lichaam zitten op diverse ... lees verder over Bursitis praepatellaris en infrapatellaris

Gescheurde kruisband

In het kniegewricht liggen twee kruisbanden: de voorste en achterste kruisband. Deze banden lopen gekruist en hebben als functie bewegingen van de knie te geleiden en te remmen. Elke band voorkomt dat het onderbeen in een bepaalde richting verschuift. ... lees verder over Gescheurde kruisband

Kunstknie

Kunstknie / Knieprothese (implantaat) Als u last heeft van een beschadigde over versleten knie, is lopen en lang staan vaak erg pijnlijk. Uw orthopedisch chirurg kan dan een knieprothese (een kunstknie) overwegen en adviseren. De ernst van ... lees verder over Kunstknie

Meniscusletsel

Een voetbalknie is een scheur in de binnen- of buitenmeniscus. Deze binnen- en buitenmeniscus maken onderdeel uit van de knie, zie ook werking van de knie. Oorzaken Een voetbalknie kan veroorzaakt worden door een ... lees verder over Meniscusletsel

Osteochondritis Dissecans van de knie

Osteochondritis Dissecans van de knie Osteochondritis dissecans (OCD) is een aandoening waarbij door een lokale bloedingsstoornis een stukje bot afsterft. Dit stukje bot kan loslaten van het gewrichtsoppervlak maar is niet altijd het ... lees verder over Osteochondritis Dissecans van de knie

Voetbal knie

Een voetbalknie is een scheur in de binnen- of buitenmeniscus. Deze binnen- en buitenmeniscus maken onderdeel uit van de knie, zie ook werking van de knie. Oorzaken Een voetbalknie kan veroorzaakt worden door een ... lees verder over Voetbal knie

Ziekte van Osgood Schlatter

Ziekte van Osgood Schlatter  De ziekte van Osgood Schlatter is een verbeningsstoornis op de plaats van de aanhechting van de kniepees aan het scheenbeen. Daar zit bij iedereen een benig botuitsteeksel. Bij pijnklachten door Osgood ... lees verder over Ziekte van Osgood Schlatter